ASSALAMMUALAIKUM DAN SELAMAT MALAM
Cerpen : Banjir di Mata Emak karya Che Soo Ismail
1. Sinopsis
Cerita
berkisar pada watak "saya" yang hendak menelefon temannya tetapi
tersalah tekan nombor telefon rumah Mak Piah. Mak Piah menyangka orang yang
membuat panggilan telefon itu ialah anaknya, Nana. Mak Piah memberitahu
"Nana" (saya) bahawa dia tidak ada bekalan makanan disebabkan banjir
yang melanda kampungnya sudah sampai ke paras dada. Mak Piah berterima kasih
kepada "Nana" (saya) kerana menelefon untuk bertanya khabar tentang
dirinya. Malangnya, abang Nana yang duduk dekat tidak menjenguk Mak Piah langsung
walaupun banjir sedang melanda kampung emaknya itu.
Belum sempat
"saya" hendak memberitahu Mak Piah tentang dirinya yang sebenar,
talian telefon sudah terputus. Hujan sudah turun empat hari empat malam tanpa
henti. "Saya" cuba menelefon Mak Piah sekali lagi tetapi panggilannya
tidak dijawab. "Saya" bimbang akan keadaan Mak Piah. Banjir pada kali
ini telah meragut dua nyawa. Mengikut cerita Mak Piah tadi, bekalan makanannya
sudah habis. Jiran-jirannya sudah berpindah ke pusat pemindahan banjir. Mak
Piah tidak mahu pergi ke pusat pemindahan. "Saya" tertanya-tanya
sebab Mak Piah tidak mahu berpindah. Anak lelakinya sudah tiga bulan tidak
menelefon untuk bertanya khabar, apatah pulang untuk menjenguknya.
"Saya" berasa sangat cemas apabila memikirkan perkara yang mungkin
berlaku kepada Mak Piah.
"Saya"mendail
nombor telefon Mak Piah sekali lagi. Mak Piah menjawab pangilan
"saya". Mak Piah meminta "saya" yang disangkakannya Nana
agar tidak bimbang tentangnya. Mak Piah sempat berpesan kepada
"saya"agar menjaga anak dan suaminya baik-balk.
"Saya"
ingin bertemu dengan Mak Piah supaya "saya" dapat melepaskan rindu
terhadapnya yang telah kembali kepada Yang Maha Pencipta. Mak Piah merindui
anak-anaknya. "Saya" merindui emaknya. "Saya" menemukan
alamat Mak Piah di dalam buku panduan telefon. "Saya" pergi ke rumah
Mak Piah dengan membawa makanan. Mak Piah menyambut kedatangan "saya"
dengan ceria.
Kerja
"saya" menjadi senang kerana Mak Piah sangat peramah. Mak Piah
memberitahu "saya" bahawa Nubhan, abang Nana takut akan isterinya,
manakala Nana pulak takut akan suaminya. "Saya" bertanya kepada Mak
Piah tentang sebab dia tidak mahu berpindah ke pusat pemindahan. Mak Piah
menyatakan bahawa dia tidak mahu mengganggu mereka di tempat pemindahan itu
kerana keadaannya yang kerap membuang air kecil sehinggakan kadang-kadang tidak
sempat ke bilik air. "Saya" berjanji akan menemani Mak Piah selagi
banjir tidak surut. Mak Piah memeluk "saya" selepas mendengar
kata-kata "saya" itu.
"Saya"
mengajak Mak Piah makan. Mak Piah bertanya sama ada Nana yang masak dan
menyuruh "saya" menghantar makanan itu. "Saya" mengangguk sambil
tersenyum. "Saya" terpaksa berbohong dan menanggung dosa hanya kerana
hendak melihat Mak Piah berasa bahagia. Selepas makan "saya" menolong
Mak Piah mencuci dan menyimpan barang-barang makanan yang "saya bawa ke
dalam peti sejuk. "Saya" memohon izin untuk pulang dan berjanji untuk
mengunjungi Mak Piah lagi. Mak Piah meminta "saya" menyampaikan salam
kepada anaknya, Nana.
Sekembalinya
ke rumah, "saya" diserang demam selama lima hari. Setelah sihat,
"saya" pergi ke rumah Mak Piah seperti yang dijanjikannya sebelum
ini. Apabila "saya" sampai di pekarangan rumah Mak Piah, orang ramai
sedang berkumpul. Mak Piah telah meninggal dunia kerana tergelincir jatuh dan kepalanya
cedera semasa hendak membersihkan rumahnya selepas banjir. Nana dan Nubhan
berasa kesal. Kata Nana, dua hari sebelumnya, Mak Piah bercerita kepada
jiran-jiran bahawa Nana telah mengirimkan makanan kepadanya semasa banjir. Mak
Piah berasa sangat gembira. Nana menyatakan bahawa dia bukan sahaja tidak
pernah mengirimkan apa-apa kepada emaknya malahan dia tidak pernah menelefon
emaknya kerana emaknya mengalami masalah pendengaran. Nana mengakui betapa
mulia hati emaknya kerana sanggup berbohong kepada masyarakat untuk menjaga
maruah dan namanya. Nana berasa sangat menyesal atas perbuatannya terhadap
emaknya selama ini.
2.
Tema
Tema cerpen ini ialah
kehilangan sesuatu yang bermakna telah meninggalkan kesan yang mendalam dalam
kehidupan seseorang.
Perkara tersebut mengundang
rindu yang berpanjangan. Mak Piah sangat merindui anak-anaknya yang telah
beberapa bulan tidak menghubunginya apatah lagi untuk pulang menjenguknya.
Keengganan anak-anaknya pulang menjenguknya merupakan suatu kehilangan bagi
dirinya yang mendambakan kasih sayang dan perhatian. "Saya" pula
mendambakan kasih sayang daripada seorang emak. Emak "saya" telah
kembali kepada Yang Maha Pencipta. "Saya" amat rindu akan emaknya.
Pertemuan "saya" dengan Mak Piah menambah kerinduan terhadap emaknya.
Nasib yang menimpa Mak Piah meraih simpati "saya" untuk mendekati Mak
Piah. Kehadiran Mak Piah membuka peluang untuk "saya" melepaskan
rindu terhadap emaknya.
3.
Persoalan
(a)
Nasib ibu tua yang tidak
mendapat perhatian daripada anak-anak.
Contohnya, Mak Piah terpaksa
hidup keseorangan kerana anak-anak jarang-jarang menjenguknya.
(b) Kehilangan kasih sayang
akan meninggalkan kesan yang mendalam terhadap jiwa seseorang. Contohnya,
"saya" dilamun rindu yang sangat hebat kerana telah kehilangan ibu
untuk selama-lamanya.
(b)
Kasih ibu tidak berbelah bagi.
Contohnya, walaupun Nana sudah
lama tidak menjenguk emaknya, Mak Piah tetap memuji Nana di hadapan
jiran-jirannya.
(c) Menyesal kemudian tiada gunanya.
Contohnya, penyesalan Nana dan
abangnya, Nubhan sudah terlambat. Emak mereka telah pergi meninggalkan mereka
untuk selama-lamanya.
(d)
Anak-anak yang tidak bertanggungjawab.
Contohnya, Nana dan Nubhan
ialah anak-anak yang tidak bertanggungjawab. Mereka membiarkan pasangan
masing-masing mempengaruhi mereka untuk tidak mengambil berat terhadap ibu
mereka. Mereka lebih mementingkan keluarga mereka dan mengabaikan ibu mereka
sendiri.
(e) Perasaan simpati yang wujud dalam diri seseorang.
Contohnya, "saya"
sangat simpati terhadap keadaan Mak Piah lalu bersungguh-sungguh mencari rumah
Mak Piah dan berjanji untuk menemani Mak Piah sehingga banjir surut.
4. Plot Binaan
4.1 Plot
(a) Permulaan — Mengisahkan
"saya" hendak menelefon temannya, tetapi tersalah menekan nombor
telefon lalu panggilannya terus sampai ke rumah Mak Piah. Mak Piah mengadu
kepada "saya" yang disangka anak perempuannya, Nana, bahawa orang menjual
ikan dan mamak menjual roti sudah tidak masuk ke kampung. Hal ini demikian
kerana banjir telah naik ke paras dada. Tanpa sempat "saya"
menjelaskan dirinya yang sebenar, Mak Piah sudah memutuskan talian telefonnya.
(b) Perkembangan —
"Saya" membuat panggilan telefon kepada Mak Piah tetapi tidak
berjawab. "Saya" bimbang akan keselamatan Mak Piah. Hal ini demikian
kerana Mak Piah tinggal seorang diri. Jiran-jirannya sudah berpindah ke pusat
pemindahan banjir. Akhirnya Mak Piah menjawab panggilan telefon "saya",
tetapi sekejap sahaja. "Saya" tidak sempat hendak berbicara lebih
panjang. Hati "saya" mula resah memikirkan keadaan Mak Piah dalam
suasana banjir di kawasannya telah sampai ke paras dada. Memikirkan nasib Mak
Piah mengingatkan dia akan emaknya. Hal ini menambahkan rasa rindu kepada
ibunya yang sudah meninggal dunia. Perasaan dan keinginan "saya"
hendak berjumpa dengan Mak Piah menjadi begitu kuat. "Saya"
mendapatkan alamat rumah Mak Piah daripada buku panduan telefon.
"Saya"datang ke rumah Mak Piah dengan membawa makanan.
"Saya" terpaksa berbohong di hadapan Mak Piah bahawa makanan yang
dibawanya itu merupakan kiriman daripada anak perempuannya, Nana.
(c) Klimaks — Sekembalinya
"saya" dari rumah Mak Piah, "saya" telah diserang demam
panas selama lima hari. Setelah sembuh, "saya" terus pergi ke rumah
Mak Piah seperti yang dijanjikannya sebelum ini. Apabila "saya"
sampai di pekarangan rumah Mak Piah, orang ramai sedang berkumpul. Belum sempat
"saya" melangkah masuk ke dalam rumah Mak Piah, usungan jenazah telah
dibawa keluar. "Saya" mengikut jenazah Mak Piah hingga ke tanah
perkuburan.
(d) Peleraian — Nana dan
abangnya, Nubhan berasa sangat sedih. Mereka menyesal kerana tidak pulang
menjenguk dan membantu emak mereka semasa banjir. Emak mereka meninggal dunia
setelah kepalanya cedera kerana terjatuh semasa hendak membersihkan rumah
selepas banjir. Setelah tubuh Mak Piah kaku, barulah jenazahnya ditemui
jirannya.
4.2 Teknik Plot.
Teknik Plot
|
Contohnya,
|
(a) Dialog
|
• "Orang jual ikan dah
tiga hari tak datang. Mamak jual roti pun tak boleh masuk kampung. Mak tak
ada makanan. Banjir dah sampaii ke paras dada ..." [hlm. 51]
|
(b) Pemerian.
|
• Suara tua yang tadinya
berbicara tanpa memberi saya walau sedikit kesempatan untuk menerangkan
bahawa saya bukanlah Nana, kembali menujah-nujah telinga. Saya capai telefon,
mencari di menu panggilan keluar. Saya tekan butang panggilan ke nombor itu
sekali lagi. [hlm. 52]
|
c) Saspens
|
Pada permulaan cerita,
pembaca tertanya-tanya pemilik suara tua yang sedang bercakap dengan watak
"saya" melalui telefon.
Contohnya, • Dia memanggil
saya dengan nama yang tidak tercatat pada kad pengenalan, tidak juga nama
timangan sejak dilahirkan. Siapakah empunya suara tua yang rusuh di hujung
talian sana? Seperti saya yang terburu-buru mendail nombor rumah teman yang
baru diberikan pagi tadi, suara tua itu juga pantas mengatur kata, selaju
jejari saya salah menekan nombor rumahnya. Selepas menyampaikan kisah yang
sesetengahnya tidak saya fahami, suara tua itu menamatkan pengisahan dengan
penghargaan dan pesanan. [hlm. 51]
|
5. Latar
5.1 Latar Tempat
(a) Kampung.
|
Tempat tinggal
"saya" dan Mak Piah serta tempat berlakunya kejadian banjir.
|
(b) Rumah "saya".
|
Tempat "saya"
membuat panggilan telefon ke rumah Mak Piah.
|
( c ) Rumah Mak Piah.
|
Tempat "saya"
menemui Mak Piah yang tinggal keseorangan.
|
(d) Tanah perkuburan.
|
Tempat jenazah Mak Piah
dikebumikan.
|
5.2 Latar Masa
(a) Empat hari empat malam.
|
Contohnya, hujan turun
selama empat hari empat malam.
|
(b) Ketika banjir.
|
Contohnya, Mak Piah tiada
bekalan makanan kerana banjir yang melanda kampung Mak Piah sudah sampai ke
paras dada.
|
(d) Lima hari.
|
Contohnya, watak
"saya" demam selama lima hari.
|
(e) Selepas banjir.
|
Contohnya, Mak Piah jatuh
tergelincir dan kepalanya cedera ketika membersihkan rumah selepas kejadian
banjir. Mak Piah meninggal dunia selepas kejadian banjir melanda kampungnya.
|
(f) Waktu pagi.
|
Contohnya, watak
"saya" mendapatkan nombor telefon rumah temannya, iaitu Ameera pada
waktu pagi.
|
5.3 Latar Masyarakat
(a) Masyarakat kampung.
|
Contohnya, watak
"saya" dan Mak Piah merupakan masyarakat yang tinggal di kampung.
|
(b) Masyarakat yang
prihatin.
|
Contohnya, watak
"saya" sangat mengambil berat tentang keadaan Mak Piah yang tinggal
keseorangan.
|
(c) Masyarakat yang tidak
bertanggungjawab.
|
Contohnya, Nana dan Nubhan
membiarkan emak mereka hidup keseorangan di rumah usang tanpa bertanya khabar
atau menjenguknya walaupun Nubhan tinggal berdekatan dengan rumah emaknya.
|
(d) Masyarakat yang
mementingkan kasih sayang.
|
Contohnya, Mak Piah masih
mengingati dan sangat merindui anaknya, Nana serta mengharapkan Nana
sekeluarga berada dalam keadaan baik..
|
(f) Masyarakat yang terlalu
merindui ibunya.
|
Contohnya, watak
"saya" sangat merindui emaknya yang telah meninggal dunia dan dia
begitu teruja untuk berjumpa dengan Mak Piah yang tinggal keseorangan itu.
|
(g) Masyarakat yang taat
akan perintah agama.
|
Contohnya, Mak Piah masih
menunaikan solat walaupun keadaannya sudah tua dan rumahnya dilanda banjir.
|
6. Watak dan Perwatakan
6.1 "Saya"
(a) Anak yatim piatu.
(b) Seorang yang sensitif.
(c) Seorang yang prihatin.
(d) Seorang yang mudah
bersimpati.
(e) Seorang yang merindui
ibunya.
(f) Seorang mengambil berat
terhadap kehidupan Mak Piah.
(g) Seorang yang sanggup
berbohong semata-mata untuk melihat kebahagiaan Mak Piah.
6.2 Mak Piah
(a) seorang yang hidup seorang
diri di rumah usang di sebuah kampung.
(b) seorang yang mempunyai dua
orang anak, iaitu Nana dan Nubhan.
(c) Seorang yang peramah.
(d) Seorang yang takut akan
ular.
(e) Seorang yang pengasih dan
penyayang.
(f) Seorang yang taat akan
perintah Tuhan.
(g) Seorang yang kurang
pendengaran.
(h) Seorang yang sangat
merindui anak-anaknya.
6.3 Nana
(a) Anak bongsu Mak Piah.
(b) Seorang yang takut kepada
suami.
(c) Seorang yang tidak
bertanggungjawab.
(d) Seorang yang jarang-jarang
balik menjenguk emaknya.
(e) Seorang anak yang berasa
sangat sedih apabila kehilangan emaknya.
7. Gaya Bahasa
Gaya Bahasa
|
Contoh
|
(a) Pengarang menggunakan
ayat pendek.
|
Contohnya, • "Dah tu,
macam mana?"
• "Mak takut
ular."
• "Mari kita makan!
"
|
(b) ayat panjang.
|
• Tanpa sempat saya
membetulkan tanggapan, suara itu putus dalam hujan yang sudah empat hari em
pat malam lebat dan renyai menyilih ganti. [hlm. 52]
|
(c) Penggunaan bahasa Arab.
|
Contohnya, • Ya Allah • zuhur
• assalamualaikum • Alhamduldlah • insya-Allah • jenazah • Arwah
|
(d) Metafora
|
Contohnya, • Lukisan ceria terpamer di wajah tua,
tanda teruja menyalam perkenalan. [hlm. 54]
• ... hasratnya yang
terpendam di lembah kepiluan.
[hlm. 54]
• Saya merakamkan cerita
dalam lautan fikir [hlm.551]
|
( e ) Personifikasi
|
Contohnya, • ... banjir kali
ini telah menelan dua nyawa. [hlm. 521 • Getar suaranya menggegarkan
perasaan. [him. 52]
• ... rindu yang mencengkam
sukma ini,... [hlm. 54]
|
( f ) Peribahasa
|
Contohnya, • isihati
|
( g ) Sinkope
|
Contohnya, • Orang jual ikan
dah tiga hari tak datang. Mamak
jual roti pun tak boleh masuk
kampung. Mak tak ada makanan.
[hlm. 51]
• Abang kau tu, duduk saja dekat tapi tak menjenguk langsung tak
hirau keadaan mak dalam banjir ni. [hlm. 51] •
|
( h )Repetisi
|
• Atau telinganya sudah tidak mampu mendengar lagi? Ataukah agaknya
dia bimbangkan bil telefon "anak" ini akan menjadi seperti harga
ikan di pasar kami? Atau
sememangnya dia keliru, antara pemanggil dengan orang yang dipanggil, siapa
yang dikenakan bayaran? [him. 53]
• Saya yakin sungguh. Benar-benar yakin!
[hlm. 53]
|
8.
Nilai dan Pengajaran
Nilai
|
Pengajaran
|
Contoh
|
( a) Kasih sayang
|
Kita mestilah menghargai kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anak
mereka.
|
Walaupun anak-anak Mak Piah tidak mengambil berat tentang kehidupannya
di kampung, Mak Piah masih mengingati dan menyayangi anak-anaknya.
|
(b) Keprihatinan.
|
Kita hendaklah mengamalkan sikap perikemanusiaan dan tolong-menolong
sesama manusia.
|
"Saya" sanggup mengharungi banjir untuk melihat keadaan
hidup Mak Piah yang tinggal seorang diri.
|
(c) Baik hati.
|
Kita hendaklah sikap baik hati dengan membantu golongan warga emas.
|
"saya" membawa bekalan makanan untuk Mak Piah
yang telah terputus bekalan makanan akibat kejadian banjir.
|
(d) Simpati.
|
Kita hendaklah bersimpati kepada golongan yang susah.
|
"saya" berasa simpati dengan keadaan Mak Piah yang tinggal
keseorangan serta keadaan Mak Piah yang terlalu merindui anak-anaknya.
|