Rabu, 22 November 2017

TUTORIAL PT3 & SPM: CAKAP PINDAH CAKAP AJUK

SOALAN 1:Tulis cakap pindah di bawah dalam bentuk cakap ajuk.

Teratai menanyakan Cemphaka sebab dia nampak murung. Cemphaka memberitahu bahawa tiada apa-apa dan kemungkinan dia keletihan kerana bersenam sebentar tadi. Teratai menyatakan kesudiannya untuk berkongsi masalah jika Cemphaka ada masalah kerana baginya mereka telah lama berkawan. Dengan rasa sedih merasakan bahawa dia tidak dapat mengikuti perkhemahan semasa aktiviti kokurikulum nanti. Teratai dengan rasa terkejut ingin memastikan sama ada Cemphaka yang telah dilantik sebagai ketua semasa aktiviti itu. Cemphaka menerangkan yang sebenarnya dia perlu menjaga ibunya yang sedang sakit, tambahan dia merupakan anak tunggal.  

Jawapan :Menukarkan cakap pindah kepada cakap ajuk

Teratai: Mengapakah kamu nampak murung , Dahlia?

Cemphaka: Tidak ada apa-apa, mungkin saya letih selepas bersenam tadi. Teratai Kalau kamu ada masalah, kongsilah dengan saya, kita sudah lama berkawan.

Cemphaka: Em…rasanya saya tidak dapat mengikuti perkhemahan semasa aktiviti kokurikulum nanti.

Teratai: Ha, bukankah kamu telah dilantik sebagai ketua semasa aktiviti itu nanti?


Cemphaka: Masalahnya saya perlu menjaga ibu saya yang sedang sakit, lagi pun saya anak tunggal. 


Soalan 2: Tukar cakap pindah di bawah ini kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya.

Hakim bertanya kepada Xavier tentang kursus yang diambil olehnya di Akademi Seni Kebangsaan. Xavier menjawab pertanyaan itu dengan berkata bahawa dia mengikuti kursus diploma dalam bidang teater. Dengan perasaan kagum, Hakim berkata bahawa kursus yang dipilih oleh Xavier itu pasti menarik minatnya. Xavier yang bersetuju dengan pendapat Hakim berkata bahawa dia amat meminati kursus tersebut kerana teater mampu meningkatkan perasaan yakin terhadap diri sendiri. Tambah Xavier lagi bahawa dia juga dapat berjumpa dengan pelakon-pelakon teater yang digemari olehnya seperti Norlia Ghani, Acapan, Ruminah Sidek dan Jaafar Onn. Hakim mendoakan kejayaan Xavier mencapai cita-citanya dan mampu menjadi pelakon atau pengarah teater yang berjaya pada suatu hari nanti. Xavier yang berterima kasih atas ucapan dan doa Hakim berkata bahawa semua kejayaan memerlukan usaha yang tinggi.

Hakim : Apakah kursus yang saudara ambil di Akademi Seni Kebangsaan?
Xavier : Saya mengikuti kursus diploma dalam bidang teater.
Hakim : Wah. bagusnya! Pastinya kursus tersebut amat menarik minat saudara.
Xavier: Betul kata awak. Saya amat meminati kursus ini kerana teater mampu meningkatkan perasaan yakin terhadap diri sendiri. Selain itu. saya juga dapat berjumpa dengan pelakon-pelakon teater yang saya gemari seperti Norlia Ghani, Acapan, Ruminah Sidek dan Jaafar Onn.
Hakim : Saya doakan semoga impian saudara akan tercapai dan mampu menjadi pelakon atau pengarah teater yang berjaya pada suatu hari nanti.

 Xavier: Terima kasih. Semua ini mmerlukan usaha yang tinggi.  

** KOLEKSI SOALAN PERCUBAAN SPM 2016