Isnin, 22 Januari 2024

 


Baca petikan di bawah dengan teliti. Kenal pasti dan nyatakan jenis ayat yang bergaris, sama ada Ayat Penyata, Ayat Tanya, Ayat Seruan aiau Ayat Perintah. Anda perlu menyalin ayat itu semula dan menyatakan jenisnya. 

 

Shida : Ara, apakah yang kamu fikirkan? Saya lihat  

dari tadi dahi kamu berkerut-kerut. 

 

Ara : Nah, cuba kamu baca berita ni! Geram betul  

saya. 

 

Shida : Kes penipuan cinta siber dalam talian. Saya pun  

ada terbaca juga semalam dalam akhbar. 

 

Ara : Semakin ramai kaum wanita yang  

terpedaya dan mengalami kerugian hampir 

puluhan ribu ringgit. Mereka tidak sedar ditipu kerana terleka dengan janji-janji 

manis si penipu. 

 

Shida : Benar sama sekali. Oleh itu, kita harus  

berhati-hati dan perlu siasat terlebih dahulu 

latar belakang seseorang yang baru dikenali. 

 

Ara : Usah mudah terpedaya dengan apa-apa yang  

dijanjikan oleh orang yang baru 

dikenali ini. 

 

Shida : Betul tu, Ara. Sekarang ini pun bermacam- 

macam lagi kes penipuan dalam talian 

yang timbul. 

 

[6 markah) 

JAWAPAN 

 

Shida : Ara, [AYAT TANYA ]apakah yang kamu fikirkan? Saya lihat  

dari tadi dahi kamu berkerut-kerut. 

 

Ara : [AYAT SERUAN ] Nah, cuba kamu baca berita ni! Geram betul  

saya. 

 

Shida : Kes penipuan cinta siber dalam talian. [AYAT PENYATA ] Saya pun  

ada terbaca juga semalam dalam akhbar. 

 

Ara : [AYAT PENYATA ]Semakin ramai kaum wanita yang  

terpedaya dan mengalami kerugian hampir 

puluhan ribu ringgit. Mereka tidak sedar ditipu kerana terleka dengan janji-janji 

manis si penipu. 

 

Shida : Benar sama sekali. [AYAT PERINTAH ]Oleh itu, kita  

harus berhati-hati dan perlu siasat terlebih dahulu latar belakang seseorang yang baru dikenali. 

 

Ara : [AYAT PERINTAH ]Usah mudah terpedaya dengan  

apa-apa yang dijanjikan oleh orang yang baru 

dikenali ini. 

 

SUMBER: JPN TERENGGANU, MODUL PERKEMBANGAN PELAJARAN SPM 2023,KERTAS 2